“ Mecnun ile bir mektebi-i aşk içre okurduk
Ben mushafı hatmettim, o ve’l-Leyli'de kaldı ”[1]
Eskiden bir konu hakkında uzun uzun
sayfalarca yazı yazmaktansa şiir yazmak daha makbulmüş. Yüzyılların birikimi
olan yüzlerce sayfa bilgiyi şairler iki mısrada özetlermiş. Kâğıdın ve okuma
yazmanın az olduğu zamanlarda şiir, genç-yaşlı, zengin-fakir, avam-havas (elit)
demeden herkese ulaşırmış. İnsanlar da bilgileri ölçeğinde bu kolay ezberlenir
şiirlerden çeşitli anlamlar çıkarırlarmış. Yukarıdaki beyit de böyle
şiirlerden... Ünlü Şair Fuzulî, yukarıdaki beyitte sözü kısa ancak öz
söyleyerek bir taşta birkaç kuş vurmuş. Hz. Ali’nin “İlim bir noktaydı, onu
cahiller çoğalttı” sözüne binaen biz de cahillik edip kısa ve öz olan şiiri
çoğaltalım.
Şiir ilk okunduğunda, Şair Fuzulî,
kendisinden daha şöhretli bir kimse olan Mecnunla aynı mektebe gittiklerini,
kendisinin çoktan mezun olduğunu ancak Mecnunun bir dersten kalıp okulu
uzattığını anlatıyor. Ama beyitin derinlerine indikçe beyitin kıymeti artıyor.
Mesele bir kitabı bitirmek değil diyor
Fuzuli. Mesele bir kitabı bitirmek olsaydı hızlı hızlı okunup hiçbir şey
anlaşılmazdı. Bu yüzden modern çağda yaygınlaşan ‘hızlı okuma teknikleri’ (eğer
hızlı anlama olmuyorsa) abes yere yelmek olduğunu ayreten belirtelim. İster
Mecnun gibi aşk sahasında ihtisas yap, ister farklı bir amacın olsun, aslolan
konunun özünü kavramaksa, ağır ağır çıkacaksın bu merdivenlerden. Kitabı yani mushafı bitirmek’te acele edersen, en fazla fuzulî olursun diyor şair. Acele etmeyip aşk sahasında (ya da ilminde) Mecnun gibi “Ve’l-Leyl”
konusunda ihtisas (master) yaparsan Mecnun gibi âlemde şöhret sahibi olursun diyor.
İlim bir hucce-i bi sahildir
Anda âlim geçinen cahildir
(hucce-i bi sahil: sahilsiz deniz)
Allah’ın kitabı Kur’an-ı Kerim de başlı
başına bir ilimdir. Kur’an-ı Kerim sadece 30 cüzün ilk anlamlarından ibaret
değildir. Ayetleri sadece ilk anlamlarını hesaba katıp okuyan deryanın ancak
üstünde dolaşmıştır. Oysa derya, suyun atmosferle temas ettiği alandan ibaret
değildir. İşte beyittte de Fuzulî “Ben mushafı hatim ettim, ancak Kays bir
ayetin “Ve’l-Leyl” kelimelerinde incelemelerde bulunarak kendini ispatladı”
diyor.
Bir Hadîs-i Şerif’inde Peygamber Efendimiz
(s.a.v.) “Size deli denmedikçe imanınız sahih olmaz” buyurmuşlar. Kays da
‘aşk’da (veya dininde) çalıştıkça çalışıp, gecesini gündüzüne katıp derinlere
indikçe zamanın toplumu, deli gibi çalıştığı için Kays’a, mecnun yani deli
demiş. Böylece onun da bir nevi aşkı veya imanı sahih olmuş.
-“Ve’l-Leyl”ide kalmak-
“Ve’l-Leyl”, Kur’an’ın birkaç yerinde
geçen bir tamlama. Kelime anlamı, geceye andolsun ya da geceye yemin ederim...
Zavallı Mecnun, belli ki Kur’an dersinde “Ve’l-Leyl”iyi duyunca veya okuyunca
Leyla’yı hatırlamış ve bir daha aklını toparlayamayıp, okulunu tamamlayamamış.
Beyitten Ve’l-Leyl”i sûresinde kaldı
oradan öteye geçemedi anlamı da çıkıyor: Tembel Mecnun, “Ve’l-Leyl”i suresini
okuyamadı veya ezberleyemedi. Böylece Gecede yani karanlıkta kaldı. Kays,
mecnun (deli) olmanın yanında kendisi aynı zamanda cahillerdendir, anlamı da
ortaya çıkıyor. Az önce çok çalışmasından dolayı âlimlerden dediğimiz bu zat
şimdi bu açıdan değerlendirdiğimizde cahil olması çok ama çok şaşılacak bir
durum. Bu da Fuzulî’nin mahareti...
Mecnun ile Fuzuli’nin aşk mektebinde
Kur’an dersi değil de başka bir ders okuduğunu farzedersek bu defa
“Ve’l-Leyl”iden, Leyla’ya yemin olsun ki anlamı çıkar. Leyla’ya yemin etmek
demek Leyla’nın aşkı üzerine yemin etmek demektir. Bir başkası kendi aşk
davasında Leyla’nın aşkı üzerine şahitlik ederim ki demesi, Mecnunu sevindiren
ve kendinden geçmesini sağlayan, Kays iken Mecnun olmasına (delirmesine) sebep
olabilecek türde bir haberdir. O yüzden Mecnun “Ve’l-Leyl”ide kalmıştır.
Aslında daha Mekteb-i Aşk içinde okumak
tabiri de var ama okuyucuyu daha fazla yormamak adına daha fazla uzatmıyorum.
Şair, kısa ve öz söylemiş. Divan şiirinin güzelliği işte burada... Aslında kim
bilir belki daha neler anlatıyor Fuzulî... Bizse bilgimizin azlığından ancak bu
kadar anlamı algılayabiliyoruz.
Fuzuli burda mecnunun kadında kaldığını kendisinin Allah'ı bulduğundan bahsediyor .. saygılar ..
YanıtlaSilFuzuli burda mecnunun dünya yaşantısında kadında kaldığını kendisinin onu geçip Allah aşkını bulduğunu söylüyor saygılar ..
YanıtlaSil14 Kelimeye bu kadar anlamı sığdırabilmeyi başarmış. Helal olsun.
YanıtlaSilyazı için çok teşekkürler, çok güzel yazılmış.
YanıtlaSilTeşekkürler bilgim.net
YanıtlaSil